Opravdovost, nepodmíněné pozitivní přijetí a odpovídající empatické porozumění tak, jak jsou nabízeny terapeutem, jsou proměnnými terapeutického procesu a rozhodně ovlivňují terapeutický výsledek. Vyskytují se v průběhu terapeutického vztahu v různé míře a Rogers (1967) teoreticky předpokládá přímou úměrnost s terapeutickou změnou u klienta: "Čím vyšší bude stupeň opravdovosti terapeuta, tím zřetelnější bude posun v klientově prožívání a větší konstruktivní změna osobnosti klienta po terapii. Čím očividnější bude pro klienta ničím nepodmíněná emoční blízkost v terapeutickém vztahu a čím více dá terapeut najevo přesné empatické porozumění, tím evidentnější bude klientova zapojenost v procesu terapie a jeho následná změna osobnosti." Tyto vlastnosti se dají nacvičovat a přiožená tabulka slouží k nácviku podpůrného rozhovoru.
Odkaz | Datum | Přístupnost [?] | Klinicky citlivé [?] | Licence | |
---|---|---|---|---|---|
Nácvik dovedností naslouchat a vyjádřit porozumění | 21.1.2013 | přístup řízen na externím úložišti | – |
Předměty/kurzy
Obsah článku podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
Klíčová slova: nácvik, komunikační dovednosti, emoční podpora, vedení podpůrného rozhovoru
citace: Karel Hájek: Nácvik dovedností naslouchat a vyjádřit porozumění. Multimediální podpora výuky klinických a zdravotnických oborů :: Portál 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy [online] , [cit. 30. 11. 2024]. Dostupný z WWW: https://portal.lf1.cuni.cz/clanek-771-nacvik-dovednosti-naslouchat-a-vyjadrit-porozumeni. ISSN 1803-6619.